5 dingen die je moet weten voordat je een website gaat beginnen

10 november 2021 | door Martijn Visser

Hoe kunnen we het beste samenwerken?

Je website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. En aangezien we dingen graag goed doen en jij als ondernemer waarschijnlijk ook, is het belangrijk om precies te weten wat je wilt.

Maar we begrijpen ook dat het soms moeilijk kan zijn om precies uit te leggen wat je wilt. Dus hier zijn een aantal tips om rekening mee te houden, voordat je contact met ons opneemt met je ideeën.We horen graag wat je voor je ziet, van het uiterlijk tot de inhoud, zodat we een website op maat kunnen maken die aansluit bij al je voorkeuren en wensen.

Wat is het doel van je website?

Dit is verreweg het belangrijkste om te weten. Als je namelijk het doel van je website niet weet, hoe moeten wij het dan weten? We kunnen geen website voor je bouwen als het doel van de site onduidelijk is, omdat het dan geen effectieve site zal zijn.

Je moet dus van tevoren wat tijd nemen om erachter te komen wat je organisatie of bedrijf precies biedt en wat de missie en kernwaarden zijn.

Op die manier heb je, wanneer we een afspraak hebben over je site, al een goede basis voor een gesprek. Dat beeld stelt ons weer in staat om een zo goed mogelijk op maat gemaakte site te bouwen,  op basis van het doel en de kernwaarden van je bedrijf.

Voor wie is je website?

Naast je zakelijke doelen, moet je ook weten wie je doelgroep is, of wie je doelgroepen zijn! Wie komt er op je website? Wat komen ze doen? Welke akties willen ze doen? Welke vragen willen ze beantwoord zien? Wat willen ze uit uw site halen?

Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen voordat je met ons over een website komt praten. Want als je jouw doelgroep niet kent, kunnen we geen website voor je maken die is helemaal is afgestemd op jouw bedrijf, op de manier zoals jij het wil en om zowel je huidige klanten als potentiële klanten in uw doelgroep aan te spreken.

Weet jij alles van zoekmachines en SEO?

Als je dat niet doet, is dat niets om je zorgen over te maken hoor, want we kunnen het allemaal aan je uitleggen tijdens het doorlopen van het proces.

Maar soms denken mensen dat zodra de website is gebouwd en online is, gebruikers uw site automatisch zullen vinden en ermee kunnen werken, en dat de bezoekersstroom snel zal toenemen. Dat is nou juist precies hoe het niet werkt. Daarom is het belangrijk dat naast je  website, ook je SEO geoptimaliseerd is.

Zoekmachines zijn een beetje zoals telefoonboeken. Mensen zouden het telefoonboek hebben gebruikt om erachter te komen wie je bent en dan contact met je op te nemen.  Dat is nu precies wat zoekmachines voor gebruikers doen.

Het optimaliseren van je website voor zoekmachines is dus de sleutel tot het genereren van verkeer op je website.

Wat voor soort inhoud heb je nodig?

Misschien heb je wel eens gehoord van het gezegde 'content is king'. Nou, is helemaal waar! Wat je op je website vertelt, is net zo belangrijk als weten waar je website voor dient. Inhoud helpt bij het definiëren van je merk. Het is alles wat je je doelgroep voorschotelt en omvat tekst, beeld, video, logo en slogans. Het is belangrijk dat je de tijd neemt om duidelijk te beslissen wat je inhoud wordt, voordat je een website gaat beginnen. Vind je het lastig om dit te bepalen? Geen probleem. We denken graag mee over de inhoud en kunnen je helpen met het bepalen van een contentstrategie of het schrijven van de juiste teksten.

Zodra je weet wat je inhoud wordt, is het belangrijk om de webdesigner te laten weten wat je ideeën zijn en wat je wilt met betrekking tot inhoud, waardoor de ontwerper je website en de relevantie van de inhoud perfect op elkaar kan afstemmen.

Wat is je budget?

De eerste vraag die veel ondernemers ons stellen is ‘Hoeveel gaat mijn website me kosten?’.

Het standaard antwoord van ons is dan altijd: ‘Eerlijk gezegd hangt het ervan af wat je precies wilt’. Je kunt werken met een standaardsjabloon, of thema. Dan bespaar je op kosten, maar ziet je website er meer uit als andere bedrijven.

Of je kunt gaan voor een op maat gemaakte website. Die is duurder, maar is volledig passend bij je wensen te maken en zorgt voor een mooie onderscheidende website met een unieke uitstraling.

Besef goed dat een website een investering op lange termijn is voor je bedrijf. Dus het is de moeite waard om net dat beetje extra uit te geven. Vooral wanneer je site hoogstwaarschijnlijk de eerste indruk is die een gebruiker van je bedrijf krijgt en je doel is om omzet uit je website te halen.

De vragen beantwoord... en nu?

Heb je ondertussen al een goed beeld van wie je bent, wat je wilt en wat je nodig hebt? Mooi! Hopelijk hebben deze tips daar een bijdrag aan geleverd. We willen graag kennismaken met jou, je ambities en je project.

Bel met Martijn Visser op 06 480 840 58, plan een online meeting in of mail ons en we maken snel een afspraak.

ps: Vind je het lastig om een aantal vragen te beantwoorden voor je bedrijf? Aarzel niet en schakel ook hier onze hulp voor in.

Ook interessant

Waarom Wordpress niet altijd de beste keuze is voor je project

20 July 2021
whatsapp.png